Onze begeleiding
Gelukkig gaat het met de meeste leerlingen goed op school. Maar wat als je, om welke reden dan ook, meer ondersteuning nodig hebt? Wij zorgen ervoor dat jij dan de aandacht krijgt die je nodig hebt.
Goede zorg voor alle leerlingen: dat is waar onze school zich hard voor maakt.
In de begeleiding speelt jouw mentor een belangrijke rol. Hij/zij is jouw eerste aanspreekpunt. Tijdens de mentorlessen wordt o.a. aandacht besteed aan het leren leren, agendagebruik en een positief klimaat in de klas.
Voor vakken die je moeilijk vindt, kun je extra begeleiding krijgen, bijvoorbeeld taalondersteuning of hulples Engels. De mentor voert ook individuele gesprekjes met de leerlingen. Zodat hij/zij goed weet hoe het met jou gaat.
Heb jij extra ondersteuning/hulp/aandacht nodig?
Dan wordt er met je mentor en je ouder(s)/verzorger(s) overlegd of je terecht kan bij een leerlingcoach. Na een intakegesprek volgen dan enkele individuele gesprekken.
Een overzicht van onze begeleiding:
- Heb je moeite met een bepaald vak? Dan kun je BOB-lessen volgen, waarbij onze bovenbouwleerlingen onze onderbouwleerlingen begeleiden. Vrijwel alle vakken worden aangeboden.
- Huiswerkbegeleiding door Stichting Onderwijsbegeleiding waarbij leerlingen op onze locatie in kleine groepen (max. vijf leerlingen) begeleiding krijgen bij lesstofvragen, het maken van een planning en het leren van studievaardigheden.
- Profielkeuzebegeleiding Zit je in de derde klas havo of vwo, dan moet je voor het vierde leerjaar een profiel kiezen. Je wordt hierbij begeleid door jouw mentor, decaan en docenten.
- Dyslexiebegeleiding waarbij je o.a. leert omgaan met huiswerk en hulpmiddelen en leerstrategieën bespreekt. Dit wordt verzorgd door onze dyslexie coördinator.
Is er andere specifieke ondersteuning nodig, dan wordt er samen met jouw ouder(s)/verzorger(s) gekeken welke vorm van begeleiding het beste bij jou past.
Onze ondersteuning coördinator is hierbij betrokken.
Sommige leerlingen maken gebruik van de begeleide werkplek. Dit is een rustige plek in de school waar je tot rust kan komen. Je wordt dan begeleid door een medewerker, met wie je wekelijks gesprekken hebt.
Daarnaast kan er gekozen worden voor trajecten op maat, zoals bijvoorbeeld:
- Beeldtijd is een vorm van beeldende therapie. Dit doe je door te werken aan bijvoorbeeld een tekening of collage. Het idee erachter is dat wát je maakt en hóe je er aan werkt, iets zegt over jou. Zo kun je jezelf beter leren kennen, maar ook werken aan problemen die je tegen komt.
- Faalangst-reductietraining voor leerlingen die de stof wel beheersen, maar door faalangst onder hun niveau presteren.
- Examenvreestraining is een training waarbij leerlingen leren omgaan met examenstress. Examenstress kan er voor zorgen dat je (ver) beneden jouw niveau scoort. Je leert tijdens deze training om te gaan met faalangst voor tentamens of examens.
- Weerbaarheidstraining voor leerlingen die moeite hebben om eigen grenzen aan te geven en op te komen voor zichzelf.
- Sociale vaardigheidstraining om makkelijker contact te maken en meer zelfvertrouwen te krijgen.
- Agressieregulatietraining voor leerlingen die moeite hebben om met hun boosheid om te gaan.
- Remedial Teaching waarbij leerlingen met leermoeilijkheden of andere problemen (zoals dyslexie) extra uitleg en hulp krijgen.
- Spreekuur Schoolwijkcoach voor ouders en leerlingen met vragen over bijvoorbeeld echtscheidingssituaties, omgaan met armoede en schulden, effecten van social media.
- Themaworkshops in samenwerking met externe instanties over o.a. pesten, verkeersveiligheid, social media.
Extra ondersteuning
Soms hebben leerlingen niet genoeg aan bovenstaande begeleiding. Er is dan tijdelijk wat extra ondersteuning nodig die de mentor of leerlingcoördinator niet kan bieden. Dan schakelen we de experts in van het Bonhoeffer Expertisecentrum. Hoe gaat dat nu precies in z’n werk?