Locatie Bruggertstraat

Wat betekent het opwekken van 12% duurzame energie voor Enschede? En wat is de beste locatie in de stad voor zonnepanelen of windmolens? Op dinsdag 22 november buigen 21 Technasiumleerlingen van de Bruggertstraat zich in het kader van de campagne ‘Enschede wekt op’ over deze vraagstukken tijdens een ontwerpsessie. De input die de tweede klassers leveren zal verwerkt worden in een discussienota die in februari 2017 wordt voorgelegd aan de Enschedese gemeenteraad.

Het beperken van de opwarming van de aarde is een uitermate relevante kwestie voor jongeren. Zij zullen nog lang de gevolgen ondervinden van de keuzes die nu gemaakt worden. Dat juist deze jongeren zijn uitgenodigd om mee te denken, houdt verband met een opdracht die deze groep in september 2015 kreeg. Het Enschedese bedrijf Raedthuys en de Gemeente Enschede schakelden toen het Technasium in voor het zoeken van locaties voor 3 windmolens in Enschede. Dat leverde mooie filmpjes met veel verschillende ideeën op, gemaakt door de leerlingen zelf.

Van 6 naar 12 procent

Tijdens de ontwerpsessie krijgen de leerlingen middels opdrachten een beeld van wat het voor Enschede betekent als het aandeel duurzame energie vergroot wordt van de huidige 6 procent naar 12 procent in 2030. Om dit doel te bereiken, stimuleert de campagne ‘Enschede wekt op’ inwoners, bedrijven en instellingen in Enschede om hun (eigen) energie op te wekken. Daarnaast worden zij uitgenodigd om na te denken over locaties in Enschede die geschikt zijn voor de grootschalige opwek van duurzame energie. In het kader van deze campagne worden verschillende bijeenkomsten georganiseerd.

De sessie met deze leerlingen van het Bonhoeffer College is de tweede in een reeks van sessies die de komende weken plaatsvinden. De resultaten van de ontwerpsessies worden verwerkt in een discussienota die in februari 2017 ter bespreking aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Speciale ontwerptafels

Op 22 november gaan de leerlingen aan de slag met speciale, digitale ontwerptafels. Deze tafels zijn ter beschikking gesteld door de faculteit ITC (International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation) van Universiteit Twente. Daarop draait software, waarin verschillende kaarten zijn geïntegreerd. Hierbij valt te denken aan de Zonnekaart, die aangeeft welke daken geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen en een kaart die aangeeft welke gebieden behoren tot de Ecologische Hoofdstructuur en waar dus geen zonnepanelen en windmolens geplaatst mogen worden.

De Technasiumleerlingen gaan in kaart brengen wat het opwekken van 12% duurzame energie voor een bepaalde buurt en heel Enschede betekent. Leerlingen kunnen via de ontwerptafel zelf bijvoorbeeld zonnepanelen op daken plaatsen, waarna op een beeldscherm valt af te lezen hoeveel energie daarmee wordt opgewekt. Het gaat echter niet alleen om het eindplaatje. Ook de afwegingen die de leerlingen bij hun keuzes maken zijn belangrijk. Microfoontjes registreren hun gesprekken.